Posílení evangelíků
V souvislosti s bojem o jazykové otázky a konkrétně Badeniho krizí vznikla myšlenka Pryč od Říma, jež se stala jedním z programových hesel německonacionálního hnutí.
U řady Všeněmců nacházela úrodnou půdu teorie, že katolická církev je církví kosmopolitní a zrádcovskou (podsouvalo se jí spojenectví se Slovany ve spolupráci s vídeňskou vládou, negativní role byla samozřejmě přisouzena také židům a jezuitům – nic nového), a tudíž se doporučoval výstup z katolické církve a přestup do církve protestantské. Ta symbolizovala zároveň protestantské Německo za pruské dominance. Vedlejším účinkem byl i tlak na biskupy v rámci monarchie, aby tomuto hnutí celili obsazováním far německými faráři.
Část německých evangelíků situaci, jež nabízela posílení jejich církve, samozřejmě využila a podpořila aktivní spoluprací. Mnichovský novinář, prominentní protestant a člen Všeněmeckého svazu Julius Lehmann v roce 1897 zaktivizoval dvě male, ale aktivní luterskě organizace Evangelischer Bund zur Wahrung der Deutsch-Protestantischen Interessen a Gustav-Adolf-Verein, jež se ujaly misionářské činnosti v rámci habsburské monarchie. Zvlášť aktivní v tomto ohledu byl pastor Heinrich Bräunlich.
Zajímavý je vztah mezi starokatolíky a evangelíky jako produktu hnuti Pryč od Říma. Starokatolíci se údajně s německými evangelickými pastory odmítali bavit – tak si alespoň stěžoval Bräunlich, ale v baště starokatolictví, ve Varnsdorfu, to patrně nebylo tak zlé. Od dostavby starokatolického kostela byl kostel evangelíkům pronajímán a to se fakticky nezměnilo do dostavby vlastního kostela v roce 1905.